Man kan i princip gejma på vad som helst för skärm när man spelar TV- och dataspel. Har man gejming som en av sina stora passioner här i livet är dock detta ingenting som vi på Saktopia rekommenderar. Det finns vissa minimikrav som åtminstone bör uppfyllas när du väljer din skärm och detta ska vi denna gång ta en närmare titt på.
När man ska köpa en ny TV- eller dataskärm och det främsta användningsområdet är just gejming, är det viktigt att den uppfyller några generella minimikrav för att din upplevelse inte ska ta skada helt i onödan. Vi lovar dig att det kommer vara ett surt äpple du biter i om du förbiser dessa saker vi tar upp, bara för att spara in någon tusenlapp. Vi rekommenderar dig hellre att spara lite längre, så att du får en TV- eller dataskärm som verkligen håller måttet.
Tiden är dessutom på din sida eftersom skärmarnas utveckling går relativt fort och därför ser man reor med jämna mellanrum och en ständigt ökad standard. Det blir helt enkelt billigare över tid att köpa din nya skärm, risken är väl bara att även din ambitionsnivå kan komma att öka, något som utjämnar detta. Tänk på att det även går att komma undan billigare än vanligt, om man söker igenom nätet efter aktuella erbjudanden.
Låt oss inte lura oss själva. Inom gejming har storleken betydelse. Punkt slut. En dataskärm behöver enligt oss vara minst 27″ och en TV-skärm något större, då avståndet oftast är längre till en TV än en dator. Vår rekommendation för en TV-skärm är nog egentligen minst 42″, något som idag nog ändå får räknas som standard. Tänk dock på att storleken inte är allt och att det finns stora TV-skärmar som för övrigt inte alls håller någon speciell bildkvalité.
Hz är ett mått på en skärms uppdateringsfrekvens, något som är väldigt viktigt i både snabba actionsekvenser i filmer, samt TV-spel. Man kan säga som så att ju mer Hz en skärm har, desto snabbare är den när det kommer till att hänga med i svängarna. Vår rekommendation är att den skärm du tänkt att använda ligger på 144hz. På denna nivå klarar skärmen det mesta, till och med 3D, något som troligen kommer att bli vanligare i spelvärlden inom de kommande åren.